Afdrukken
Moeilijkheidsgraad: ster

Hoe richt ik m`n atelier in?

Het inrichten van een atelier is heel persoonlijk. Toch zijn een aantal elementen heel belangrijk. Ik ga, met je, vanaf je stoel het atelier opbouwen. Het leuke is dat op deze manier je kunt stoppen op het moment dat je studio vol staat :-). Ik vind dat er geen verschil is tussen de hobby keramist en de professionele. Allebei maken ze voorwerpen uit klei. Daarom ga ik geen woorden als hobby of professionele keramist gebruiken. Je bent voor mij een keramist…

 

Ook zal in deze uitleg niet veel over een draaischijf of dergelijke gesproken worden. Ik boetseer vrijwel altijd en heb wel een draaischijf in mijn bezit. Maar het draaien zelf is nog niet mijn forte.....

 

Goed, ik begin met de stoel. Of liever gezegd, een kruk. Ik maak graag gebruik van een kruk die ik ook wat op hoogte kan stellen. Die zeer comfortabel zit. En die lekker aansluit op de tafel.

De meeste keramisten zitten aan een tafel. Deze moet op goede hoogte staan. Niet te laag dat je moet bukken maar ook niet te hoog, dat als je hoger werkt er niet meer bij kan. Ikzelf werk bij grotere objecten ook aan een bok. Dat is heerlijk want je kunt er om heen lopen en je object van een afstand bekijken.

Je gereedschap: In het begin kocht ik alles wat maar met boetseren te maken had. Nu werk ik uiteindelijk maar met enkele stukjes gereedschap die ik nu heel goed ken. Ik heb geleerd dat je moet leren werken met gereedschap, het doet het niet voor jou. Leren kennen van je boetseerhoutjes is van groot belang en dat kost tijd. Ik heb m’n favoriete hieronder gezet:

houten mes

 

Houten mes

platen mes

 

Plat mes

rubberen lomer

Rubberen lomer

stalen lomer

 

 

Stalen lomer

 

Ik ga het niet over klei hebben, dat komt later, in een ander onderwerp. Maar wel hoe je het bewaart. Ik heb twee hele grote emmers waar meer dan één enkele pak in kan, en een kleinere emmer. Ik werk met drie soorten klei en die wil ik gescheiden houden. Als er een pak op is, maak ik de emmer schoon en doe er een nieuw pak in, zonder de verpakking. Ik zorg dat het ietwat vochtig is, door een paar keer met de plantenspuit er op te spuiten. Ook al sluiten ze goed af, de emmers verliezen toch wat vocht.

draaischijf

 

Draaischijf

Kom ik automatisch aan het volgende onderwerp, de plantenspuit. Die is handig om werk wat vochtig op te slaan. Niet te veel gebruiken want daardoor krijg je ook weer dat je object gaat inzakken en vervormen.

 

Ik plaats m`n objecten op de plank, met een laagje huishoudfolie er boven op, in een grote vuilniszak. Zo kan ik ze langere tijd opslaan.

 

Een houten draaischijf is ook super handig (zie links een afbeelding). Vooral als je aan een tafel werkt. Deze hoeven niet duur te zijn, onderstaande is 20 cm en zag ik bij www.total-artist.com voor 17 Euro staan.

 Platen hout

Mijn werk zet ik vrijwel altijd op een plaat hout. Deze wikkel ik in huishoudfolie zodat mijn werkstuk niet aan het hout gaat vastzitten. En ik kan het werkstuk zo ook makkelijker verplaatsen. In de droogfase snij ik de folie los aan de zijkanten zodat mijn werkstuk de folie kan gebruiken om te krimpen.

 

Voor m`n platen gebruik ik watervast multiplex of betonplex. Beide kunnen goed tegen vocht. Ik heb ze in verschillende maten, zo hoeft een klei werkstuk niet op een te grote plaat en een groot werkstuk niet op een kleine plaat.

Rekken (opslag)

Rek

 

Praxis rek

Heb je ruimte om rekken neer te zetten, dan is dat verstandig. Voor een euro of 40 heb je al een goed rek waar je je werk kan laten drogen of je geglazuurde werk neer kunt zetten. Niet duur maar super handig! Zelf heb ik er drie staan. Maar ik heb dan ook wel de ruimte.

Glazuur zet je liever ook veilig weg. Ga je zelf glazuur ontwerpen, zorg dan dat je grondstoffen in een kast staan die je kunt afsluiten. Zorg ook dat je grondstoffen die zeer giftig zijn, markeert. Ik gebruik de gele driehoek met daarin het welbekende doodshoofd. Deze heb ik uitgeprint en op de potjes geplakt waarvan ik niet wil dat de cursisten die gebruiken zonder mijn toezicht.

Zorg ook dat je poeders uit de plastic zakken haalt en opbergt in plastic (of glazen) containers met duidelijke inhoudsgegevens. Ik haal de etiketten voorzichtig van de zak af en plak deze met doorzichtig tape op de bussen of containers. Gebruik altijd met draaidop, als er een bus omvalt is dat veiliger. Je zal niet de eerste zijn die de inhoud over de tafel of vloer heeft liggen. Kijk eens bij de apotheek, daar hebben ze vaak wel goedkoop kunststof opslag bussen, doe ik ook. Dan heb je in ieder geval uniforme opslag. Staat ook weer netjes.

Ook op de kast heb ik een waarschuwingssticker geplakt. Veiligheid voor alles!

Veiligheid

 

Als laatste onderwerp van dit gedeelte, de veiligheid. Want eigenlijk heb je nu alles al om iets te kunnen maken! Al is het volgende wel cruciaal….

 

De slibbak. Deze zet je onder je wasbak en die zorgt ervoor dat de klei en glazuur gefilterd worden van je afvalwater. Ben je echt maar heel weinig bezig of heb je niet de mogelijkheid om een slibbak te plaatsen dan kun je ook gewoon een emmer gebruiken of een Gleco Trap (zie Google). Spoel je handen eerst af in de emmer en je gereedschap voordat je je handen wast en de rest schoonmaakt boven de gootsteen. Dat voorkomt heel veel afval en mogelijke verstoppingen in je afvoersysteem.

 

Als je de emmer niet meer gebruikt, zet hem weg met een doek erover en doe er desnoods een paar druppels Dettol in. Dat voorkomt schimmel en stank. Je ziet naar verloop van tijd dat de klei en glazuur naar de bodem zakken. Nu kun je het water afscheppen maar je kunt met een doek ook een filter maken. Deze span je over een andere emmer heen en dan giet je je emmer daarin leeg. Nu blijft vrijwel alle klei en glazuur in het doek zitten. Dit laat je drogen en klop je desnoods uit in een container. Glazuur breng je het beste weg naar chemisch afval.

 

Als je glazuur of grondstoffen daarvoor in poedervorm verwerkt gebruik je latex handschoenen en een stofmasker. Liefst in een afzonderlijke ruimte.

 

Het volgende onderwerp is de oven.